Durant els últims 15 anys Catalunya ha anat esdevenint un dels primers països en nombre d’adopcions internacionals; es calcula que hi han arribat més de 15.000 infants a través de l’adopció.

En l’actualitat han augmentat les demandes per part dels pares i dels mestres pel que fa a l’assessorament i ajuda davant les dificultats que sorgeixen amb els infants adoptats a mesura que aquests es van fent grans.

Els infants adoptats tenen unes característiques i necessitats específiques, tant en la família com a l’escola, relacionades amb les circumstàncies especials que han viscut, les quals els afecten de manera diferent segons l’etapa evolutiva en què es troben.

En el curs Adopció i Escola pretenem: oferir una base teòrica i científica sobre les repercussions de viure els primers mesos i anys de vida sense el vincle d’uns pares, conèixer com és viscut per l’infant tant el procés d’adopció com la seva diferència ètnica, saber en què consisteix la resiliència, entendre la necessitat de reparació que tenen els infants adoptats, i conèixer els reptes específics a què s’enfronten en l’adolescència.

El model que proposem, doncs, es basa en la comprensió de les circumstàncies i necessitats dels infants adoptats per tal de poder interpretar moltes de les seves dificultats, actituds i conductes i així obtenir els recursos i l’orientació necessaris per poder donar resposta a les seves dificultats a l’escola.


Destinataris

Docents d’Infantil, docents de Primària, docents de Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l’àmbit educatiu.

Objectius
  • Analitzar en profunditat els continguts de la teoria de l'aferrament, el paradigma actual en què es basen tots els professionals dedicats a l'adopció.
  • Comprendre per què els vincles afectius en la primera infància són vitals per al desenvolupament posterior de l'individu.
  • Conèixer les últimes investigacions científiques sobre la influència de l'aferrament en el desenvolupament cerebral i el sistema nerviós i els efectes sobre els nens que han viscut una privació d'aferrament.
  • Reflexionar sobre l’adopció i conèixer com funciona el procés adoptiu.
  • Desenvolupar la capacitat d’apropar-se a les famílies i tenir en compte la necessitat de treballar conjuntament per potenciar el desenvolupament de l’infant.
  • Reflexionar sobre les diferents etapes, necessitats i conductes per les que habitualment passen els infants adoptats.
  • Aprofundir en el concepte de resiliència i les seves repercussions pel que fa als alumnes i als mestres, i a partir d’aquí postular una nova mirada, un nou model educatiu dirigit a la comprensió, a les solucions, a les competències i a les capacitats de les persones.
  • Aprofundir en les repercussions que té la privació d’aferrament a la primera infància per tal de poder donar-los des de l’escola una resposta comprensiva i adaptada a les seves necessitats.

Programa (ampliar contingut)
  • Mòdul 1. La teoria de l’aferrament.
  • Mòdul 2. Característiques de les famílies adoptives i necessitats dels seus fills.
  • Mòdul 3. La resiliència.
  • Mòdul 4. Adopció i aprenentatge.

Metodologia (ampliar contingut)
  • Campus virtual de PrisMa
  • Metodologia en línia centrada en el participant
  • Tutorització
  • Avaluació continuada mitjançant les activitats d'aprenentatge
  • Atenció personalitzada de consultes

Certificació

Un cop el curs hagi finalitzat i els participants hagin superat els requisits mínims de cadascun dels mòduls, obtindran el certificat acreditat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (consulteu aquí la normativa de certificats de formació) i/o per l’Associació PrisMa.

Professorat

Autoria i coordinació

  • Assumpta Roqueta Sureda
  • Marta Fernández de la Reguera Alemany

Tutoria

  • Marta Fernández de la Reguera Alemany

  • Des de fa 20 anys treballa com a psicòloga en una consulta privada a Barcelona.
    És psicòloga de l’ECAI Yamuna (entitat mediadora en adopcions internacionals), directora del Grup de Treball Adopció i Escola del COPC, terapeuta EMDR (nivell avançat), formadora de l’associació de pares dels alumnes FAPAC, i formadora de cursos per a mestres d’Infantil i Primària. Col·labora amb l’associació per a l’adopció i l’acolliment ADDIF i amb diferents CRP del Departament d’Ensenyament. També ha col·laborat amb l’Institut Família i Adopció.

  • Assumpta Roqueta Sureda

  • És mestra, psicòloga i especialista en psicomotricitat, en pedagogia terapèutica i en audició i llenguatge.
    Ha treballat 20 anys com a mestra d’Educació Especial i 20 més com a psicopedagoga de l’EAP, 10 anys a Cornellà de Llobregat i els 10 últims a Girona.
    En el curs 2008-2009 va obtenir una llicència d’estudis de la Generalitat de Catalunya i va realitzar la investigació Valoració i intervenció psicopedagògica en casos d’infants adoptats; des de llavors s’ha dedicat al tema de l’adopció, realitzant valoracions psicopedagògiques a infants que han viscut un procés d’adopció, fent xerrades i orientació per a pares i mares, i formant mestres en aquest tema.

  • Iolanda Serrano

  • És pedagoga i educadora social, màster en PNL (Programació Neurolingüística) i especialista en SHEC (Sincronització d'Hemisferis Cerebrals). En l'actualitat treballa en l'àmbit de la postadopció a diversos centres especialitzats de Barcelona, Madrid i Las Palmas de Gran Canaria. És la presidenta de l'associació La Voz de los Adoptados, i és adoptada.

Properes edicions (dates a escollir)

Aquest curs s'oferirà bimensualment.

  • Del 8 de gener al 6 de febrer de 2018.
  • Properes edicions: dates a concretar.

Condicions
  • Durada: 40 hores.
  • Preus:
    • Alumnes PrisMa: 80 euros.
    • Nous alumnes: 90 euros.
  • Forma de pagament: transferència, ingrés bancari o targeta.
  • Possibilitat de pagament fraccionat (sense recàrrec).

Reconeixement

Curs reconegut com a activitat de formació permanent d'acord amb l'Ordre ENS/248/2012 de 20 d'agost de 2012, per la qual s'estableixen els requisits i el procediment per reconèixer activitats de formació permanent adreçades al professorat no universitari (+ info).

Valoracions dels participants

A continuació mostrem diferents aportacions i valoracions anònimes de les persones que han participat en aquest curs, extretes de les enquestes de satisfacció:

  • ―Valoració molt positiva del curs. Els materials estan molt bé, són molt complets, clars i entenedors. Valoració molt positiva dels materials que hi ha a la mediateca, el material de lectura, els vídeos, les guies... Molt bona tasca de la tutora, moltes gràcies per totes les aportacions.
  • ―M’ha agradat realitzar aquest curs. Estic contenta d’assolir uns coneixements tan importants i veure el món de l’adopció com un tema bastant delicat i en el qual s’ha de tractar amb molta tendresa i molt d’afecte.
  • ―És el primer curs on-line que faig i he de dir que ha estat facilíssim de gestionar. Enhorabona per tota la part tècnica, de veritat! I, no cal dir-ho, per tot el que m'emporto a nivell emocional i de contingut... Totes les activitats les he trobat molt encertades i m'han obert els ulls en moltes coses. He après un terme nou (resiliència) i respostes a actituds dels infants que a vegades et poden descol·locar. Tot el que he après ho faré servir, sens dubte, en la meva vida tant professional com, especialment, en la familiar! Gràcies per la teva professionalitat i per ser un pou de recursos i saviesa!
  • ―Potser he trobat a faltar que s'aprofundís una mica més en les teràpies per treballar la reparació de la resiliència. Faig referència a l'última pàgina del mòdul 4: dansateràpia, la caixa de sorra, l'EMDR... Gràcies.
  • ―El curs ha cobert perfectament les meves expectatives. Els materials i suports per a la seva realització han estat molt útils, d'alt nivell, diversos i molt rics. El seguiment per part de la tutora ha estat molt bo, acurat, atent, engrescador... La participació de les companyes del grup la valoro també molt positivament. Moltes gràcies.
  • ―Aquest curs ha estat molt útil. Permet adquirir coneixements sobre aspectes anteriors al moment de l'adopció (l'aferrament, teoria del vincle, resiliència…) que permeten entendre amb posterioritat algunes conductes dels nois adoptats i poder donar resposta a l'escola i les famílies i ajudar els infants a trobar el seu lloc. El material és molt adient, amb els vídeos que incorpora, i els comentaris dels companys ajuden a reflexionar sobre la pràctica educativa. També és interessant que a partir de les activitats programades se’n van proposant de noves. Aquest curs m'ha donat més eines per comprendre com se senten els infants i adolescents adoptats i com els podem ajudar. Hem de treballar amb la "motxilla que porten", alguns molt carregada, i ajudar-los a tirar endavant a la vida amb aquesta càrrega, ajudant-los a ser resilients. Potser hi falta un llistat d'entitats que treballen amb temes d'adopció on poder derivar alguns casos amb un tractament específic (aspectes emocionals i escolars). Em resta mirar amb calma el material bibliogràfic.



Envian's un correu Envian's un correu

secretaria@prisma.cat

972 21 75 65 / 678 123 687

Trucan's Trucan's