El dol és un procés natural d’adaptació després de viure una pèrdua. Les emocions que s’experimenten en el dol són naturals i tenen la seva funció.

En els contextos educatius cal tenir en compte els processos de dol per poder-los acompanyar i per facilitar la seva expressió.

És molt important que els professionals de l’educació disposem de pautes de reflexió i recursos per poder acollir i acompanyar aquests processos que vivim quotidianament i així promoure un creixement saludable.

Plantegem aquest curs, doncs, com un espai on compartir experiències, reflexions i qüestions pel que fa a l’acompanyament dels infants i adolescents que estan vivint un procés de dol per una pèrdua significativa. És un curs perquè els professionals de l’àmbit educatiu reconeguin i adquireixin eines i recursos per acompanyar en el desenvolupament integral dels infants i adolescents dins i fora de l’àmbit formal.



(Durada: 2.19 min)


Destinataris: ocultar contingut Destinataris

Docents d’Infantil, docents de Primària, docents de Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l’àmbit educatiu.

Objectius: mostrar contingut Objectius
  • Reflexionar sobre el tabú de la mort i les creences pròpies.
  • Conèixer els processos de dol en els adults, infants i adolescents.
  • Reconèixer i adquirir recursos per gestionar les emocions en processos de pèrdua i dol.
  • Prendre consciència de la importància d’acollir i acompanyar el dol en contextos educatius.
  • Conèixer eines que facilitin l’acompanyament d’infants i adolescents en dol amb una intervenció adequada.
  • Promoure el treball al voltant de la mort i el dol en els centres educatius.
  • Conèixer alguns recursos didàctics per treballar la pedagogia de la mort i la del dol.

Programa: ocultar contingut Programa (ampliar contingut)
  • Mòdul 1. La mort i les pèrdues.

  • Mòdul 2. El procés de dol.

  • Mòdul 3. El dol en el context educatiu.

  • Mòdul 4. Pedagogia i didàctica de la vida i de la mort.

Metodologia: ocultar contingut Metodologia (ampliar contingut)
  • Campus virtual de PrisMa
  • Metodologia en línia centrada en el participant
  • Tutorització
  • Avaluació continuada mitjançant les activitats d'aprenentatge
  • Atenció personalitzada de consultes

Certificació: ocultar contingut Certificació

Un cop el curs hagi finalitzat i els participants hagin superat els requisits mínims de cadascun dels mòduls, obtindran el certificat acreditat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya (consulteu aquí la normativa de certificats de formació) i/o per l’Associació PrisMa.

Professorat: ocultar contingut Professorat

Autoria

  • Àngels Miret i Rial
  • Neus Ballesteros i Ventura

Tutoria

  • Àngels Miret i Rial
  • Fotografia Àngels Miret i RialÉs psicopedagoga, especialista en acompanyament al dol i mestra jubilada. Des del 2007 assessora centres educatius, famílies i professionals en l’acompanyament al dol. Col·labora amb els Serveis Educatius del Departament d’Educació de Girona per donar suport als centres en situacions traumàtiques, ha estat formadora de l’Equip ICE-UdG de Competències Personals (2008-2018), i forma part del Grup d'Especial Interès (GEI) «Les pèrdues, la mort i el dol en el context educatiu» de la Facultat d’Educació de la Universitat Ramon Llull - Blanquerna.
    És col·laboradora del BES (Barcelona Espai de Supervisió), coautora i tutora d'aquest curs de PrisMa, i autora del llibre El centre educatiu de dol. Guia per afrontar la mort, el dol i les pèrdues en els centres educatius (Tarannà, 2016).

  • Glòria Iniesta Guirao
  • Fotografia Glòria Iniesta GuiraoMestra d’Educació Primària i especialista en dol. Formada en pedagogia de la vida i de la mort; en processos de pèrdues i de final de vida; i en counseling de dol, trauma i pèrdues a l’Institut de Psicoteràpia Integrativa Relacional (IPIR). Ha realitzat el màster en conducta suïcida a la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla.
    Membre de l’Associació per a la Prevenció del Suïcidi i l’Acompanyament al Supervivent (APSAS), per la qual imparteix activitats formatives a professionals de l’educació i realitza tasques de divulgació. Formadora del Grup d’Especial Interès (GEI) Les pèrdues, la mort i el dol en el context educatiu, de la Facultat d’Educació de la Universitat Ramon Llull - Blanquerna.

Properes edicions: ocultar contingut Properes edicions (dates a escollir)
  • Del dia 1 d'octubre al dia 31 d'octubre de 2019 (2019-2020 / REC0430467).
  • Del dia 4 de novembre al dia 2 de desembre de 2019 (2019-2020 / REC0760467).
  • Del dia 2 de desembre de 2019 al dia 14 de gener de 2020 (2019-2020 / REC1090467).
  • Altres edicions: dates a concretar.

Condicions: ocultar contingut Condicions
  • Durada: 40 hores.
  • Preu:
    90 euros
    • Nous alumnes.
    80 euros
    • Alumnes PrisMa (que estiguin fent o hagin fet un curs a PrisMa).
    • Carnet Jove.
  • Forma de pagament: transferència, ingrés bancari o targeta.
  • Possibilitat de pagament fraccionat (sense recàrrec).

Reconeixement: ocultar contingut Reconeixement
  • Curs reconegut com a activitat de formació permanent del professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya d'acord amb l'Ordre ENS/248/2012 de 20 d'agost de 2012, per la qual s'estableixen els requisits i el procediment per reconèixer activitats de formació permanent adreçades al professorat no universitari (+ info).
  • Curs reconegut com a activitat de formació d’interès en serveis socials pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya (+ info).
  • Valoracions: ocultar contingut Valoracions dels participants

    ―Ha estat un curs meravellós, ha complert sobradament totes les meves expectatives. Des de fa uns 3 anys (arran de la mort del meu pare) em vaig començar a replantejar molts fets, entre ells, com jo, sent educadora social i cursant els estudis de mestra d’Infantil, m’havia negat aquest coneixement, el de la finitud.

    Felicidades por el curso, un tema interesante y muy bien explicado. ¡Estaría bien una segunda parte!

    ―Tot i que veig que el contingut va molt orientat a l’àmbit educatiu, jo, com a professional privat, en podré treure informació i mètodes que podré utilitzar igualment en la meva tasca diària per orientar els meus pacients davant processos de dol.

    ―Es nota el domini del tema per part de les autores del curs. La motivació ha estat molt ben gestionada, i les noves propostes per participar en els fòrums han estat totes interessantíssimes i s’han plantejat amb molt de sentit cada cop en la interacció amb els alumnes del curs.

    ―M’ha encantat aquest curs; penso que he pogut aprendre molt sobre aquest tema tan tabú per a la societat i que tan difícil em sembla d’afrontar. Penso que hauria pogut ser un curs més llarg per tal de poder aprofundir més en totes les qüestions que s’han anat plantejant. Tot i així, com ja he dit, he après molt i m’agradaria seguir formant-me en aquest tema. Gràcies per tot!

    ―És dels cursos que més m’han agradat de tots els que he fet! Malauradament cada vegada ens trobem amb més casos de dol a les escoles, ja siguin per pèrdues, malalties, separacions de pares... Hi ha alguns materials que no he pogut aprofundir per manca de temps, però a partir d’ara, que no tinc la limitació del temps, de ben segur que me’ls miraré i en trauré profit! Un plaer una vegada més!

    ―Estic molt contenta d’haver fet aquest curs... Fa temps que em formo en temes d’emocions, i aquest m’anima a seguir tenint més coneixements que m’ajudin a mi, i després als altres... Gràcies de tot cor... M’he quedat amb ganes de més! Una abraçada a tot l’equip!

    ―Un excel·lent curs, amb una molt bona formadora. Gràcies, Àngels!

    ―Un tema tabú tractat amb naturalitat i bellesa. Felicitats per la iniciativa! Ha estat un curs molt enriquidor.

    ―Feia molt de temps que no feia un curs tan enriquidor, tan personalment com professionalment. El recomanaré a les meves companyes de feina! Moltes gràcies!

    ―M’hauria agradat molt veure diferents exemples de casos concrets (per exemple, una pèrdua per suïcidi o per accident), casos més difícils d’afrontar.

    ―El curs ha estat molt bé, i el material també. L’únic que hi he trobat a faltar és, potser, acompanyar infants i adolescents fora del context educatiu.

    ―M’ha agradat molt la facilitat per seguir les sessions, les activitats proposades i la guia de la tutora del curs. Amb aquesta experiència tan bona segur que torno a repetir. Moltes gràcies!

    ―M’ha encantat el curs. Al principi va ser dur perquè em sortien molts sentiments que mai deixo que surtin. La formadora ens ha fet un molt bon acompanyament i ha vetllat per les nostres emocions.

    ―Els mòduls estan molt ben plantejats i documentats. Jo he pogut avançar i créixer molt perquè m’he arriscat en situacions on em sentia validada per l’Àngels; així se m’ha fet molt fàcil.

    ―Realment, quan em vaig matricular no vaig ser prou conscient del que significava a nivell personal, fer un curs sobre acompanyament en les pèrdues. M’ha posat cara a cara amb les meves pors, els meus dols, les meves emocions i les meves fortaleses. Ja ho he dit en alguna ocasió: he fet com una mena de catarsi que, tot i que m’ha ben sacsejat, també m’ha alleugerit molt. Moltes gràcies de nou, i no dubteu que recomanaré aquest curs a tothom!

    ―L’Àngels ens ha acompanyat en tot moment, i no ens ha deixat. Li estic profundament agraïda (si pogués, li regalaria un pernil virtual). Un cop més, gràcies en nom meu, dels meus fills i família, però encara diria més, dels centenars d’alumnes que rebran aquesta formació i n’estaran molt agraïts.

    Per a qualsevol dubte pots posar-te en contacte amb nosaltres trucant al telèfon 972 217 565 / 678 123 687 o bé enviar-nos un correu electrònic a secretaria@prisma.cat.



    Envian's un correu amb la teva consulta Envian's un correu amb la teva consulta Truca'ns per a més informació Truca'ns per a més informació

    Contacte

    Regala aquest curs