La Pedagogia Sistèmica (PS) neix de l’aplicació de les aportacions que fa Bert Hellinger i la seva metodologia, les constel·lacions familiars, al camp de l’educació a través de tot el treball desenvolupat per Angélica Olvera.

Una altra de les fonts d’aquesta pedagogia és la Teoria General de Sistemes (TGS), que aporta la visió de comunitat educativa com la suma de diferents sistemes totalment interrelacionats entre ells formant una unitat conjunta.

L’alumne, des d’aquesta perspectiva, no és vist com un element aïllat, sinó que forma part d’una estructura més complexa i interrelacionada, que és el seu sistema familiar, en el qual està totalment vinculat per lleialtats inconscients. En moltes ocasions, descobrir aquestes lleialtats ens porta a trobar l’origen i la solució dels conflictes que l’alumnat manifesta a través de comportaments simptomàtics en el centre escolar.

La PS ens ofereix comprensions i solucions eficients i eficaces per fer front a les necessitats i realitats actuals a les aules: atenció a la diversitat, dificultats d’aprenentatge, dificultats d’adaptació escolar, problemes de conducta, noves estructures familiars, interculturalitat...

L’objectiu d’aquest curs és fer una introducció a la PS i proporcionar idees i propostes per a l’elaboració d’eines i recursos pràctics a tots els professionals de l’àmbit educatiu i de l’ajuda (mestres, professors, psicòlegs, educadors, assistents socials...) que els permetin ampliar la mirada per tal de donar resposta a les problemàtiques que existeixen dins i fora de l’aula, aportant imatges d’ordre, estructura i equilibri com a condició imprescindible per a un bon funcionament del procés educatiu.



(Durada: 5.24 min)


I, relacionat amb el curs, us recomanem aquest article del blog de PrisMa Educat:

Article relacionat
L’entrevista amb les famílies des de l’enfocament de la pedagogia sistèmica
Mercè Traveset i Vilaginés



Destinataris

Docents d'Infantil, docents de Primària, docents de Secundària, psicopedagogs, psicòlegs, i altres professionals de l'àmbit educatiu.

Objectius
  • Conèixer els diferents referents i paradigmes científics sobre els que es fonamenta la Pedagogia Sistèmica.
  • Introduir els conceptes bàsics de la Pedagogia Sistèmica.
  • Aprendre a mirar les situacions educatives des de la mirada sistèmica.
  • Reflexionar i incidir en la millora de les relacions en l’àmbit escolar: alumnes – alumnes, docent – docent, docent – alumnes, docent – pares.
  • Oferir coneixements per introduir la mirada sistèmica en la tasca educativa en l’àmbit escolar i social.
  • Proporcionar eines sistèmiques que ajudin a analitzar i resoldre situacions relacionals complexes, enfocant la mirada a la solució i no al problema.
  • Proporcionar idees i propostes per a l’elaboració d’eines i recursos pràctics per treballar a l'aula des de la tutoria grupal i des del seguiment individual.
  • Conèixer la utilització dels moviments sistèmics com a eina de supervisió per analitzar les relacions i els conflictes i adquirir una mirada més àmplia de la situació educativa analitzada.

Programa (ampliar contingut)

Metodologia (ampliar contingut)
  • Campus virtual de PrisMa
  • Metodologia en línia centrada en el participant
  • Tutorització
  • Avaluació continuada mitjançant les activitats d'aprenentatge
  • Atenció personalitzada de consultes

Certificació

Un cop el curs hagi finalitzat i els participants hagin superat els requisits mínims de cadascun dels mòduls, obtindran el certificat acreditat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya (consulteu aquí la normativa de certificats de formació) i/o per l’Associació PrisMa.

Professorat

Autoria

  • AD's Escola

Coordinació

  • AD's Escola

Tutoria

  • Laura Soliva del Río
  • Diplomada en Magisteri d'Educació Infantil per la Universitat de Vic, és Mestra d'Educació Infantil del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
    Té experiència com a monitora de lleure, com a educadora d'Escola Bressol, com a docent en l'etapa 3-6 anys, i des del 2017 com a docent de Primària.
    Postgrau en Pedagogia Sistèmica (CUDEC - AD’s Escola - Connexions). Diplomada en Pedagogia Sistèmica (CUDEC-Mèxic). Formació en Constel·lacions Familiars Sistèmiques a AD's Escola. Assistència a les III Jornades Internacionals de Pedagogia Sistèmica al CUDEC-Mèxic (2012), entre altres formacions i cursos relacionats amb l’àmbit pedagogicoeducatiu.
    Col·laboradora d’AD's Escola des del 2014. Coordinadora de Pedagogia Sistèmica dels centres AD’s Escola (Girona) i d’Espai Sistèmic Humanista (Barcelona). Docent de l’equip de formadors del CUDEC-Mèxic. Tutora i formadora dels diplomats en Pedagogia Sistèmica a Girona i Barcelona. Formadora de formadors del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya des del 2015. Realitza sessions, xerrades, tallers i assessorament de Pedagogia Sistèmica i Constel·lacions Familiars.
    Té experiència en diversos registres de teatre amateur com a creadora, directora i actriu.

Properes edicions (dates a escollir)
  • Del dia 1 de juliol al dia 31 de juliol de 2019 (2018-2019 / REC2460467).
  • Del dia 1 d'agost al dia 30 d'agost de 2019 (2018-2019 / REC2730467).
  • Altres edicions: dates a concretar.

Condicions
  • Durada: 40 hores.
  • Preu:
    90 euros
    • Nous alumnes.
    80 euros
    • Alumnes PrisMa (que estiguin fent o hagin fet un curs a PrisMa).
    • Carnet Jove.
  • Forma de pagament: transferència, ingrés bancari o targeta.
  • Possibilitat de pagament fraccionat (sense recàrrec).

Reconeixement
  • Curs reconegut com a activitat de formació permanent del professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya d'acord amb l'Ordre ENS/248/2012 de 20 d'agost de 2012, per la qual s'estableixen els requisits i el procediment per reconèixer activitats de formació permanent adreçades al professorat no universitari (+ info).
  • Curs reconegut com a activitat de formació d’interès en serveis socials pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya (+ info).
  • Valoracions dels participants

    A continuació mostrem diferents aportacions i valoracions anònimes de les persones que han participat en aquest curs, extretes de les enquestes de satisfacció:

    ―L'aproximació a la pedagogia sistèmica de vegades és poc rigorosa. Trobo que tal com s'ha plantejat en aquest curs i amb l'acompanyament de la tutora s'ha donat una visió amb fonaments acadèmics alhora que s'ha treballat també intensament la part humana.

    ―He après molt d'aquest curs. L'he trobat ben organitzat, les explicacions força clares, i els continguts i materials molt ben triats. M'ha agradat també la bona disposició de la tutora i el seu bon nivell de coneixements. Només he trobat a faltar més suggeriments pràctics al mòdul 4. Moltes gràcies per la vostra feina!

    ―Penso que l'últim mòdul és massa curt. Aleshores et queda molta teoria i la part de recursos i l'aplicació a l'aula molt petita. Penso que aquest mòdul podria aprofundir-se una mica més. De totes maneres, moltes gràcies per aquesta aproximació a la pedagogia sistèmica.

    ―M'ha agradat molt el curs. Crec que hauria de ser un dels cursos de més hores, a mi se m'ha fet curt. M'hauria agradat continuar estudiant sobre aquest tema. Tot un èxit!

    ―Tenia por de fer un curs on-line perquè mai n’havia fet cap, i n’estic molt satisfeta. Ha estat molt més fàcil i entretingut del que pensava.

    ―No només ens servirà en l’àmbit professional, sinó també en el personal.

    Per a qualsevol dubte pots posar-te en contacte amb nosaltres trucant al telèfon 972 217 565 / 678 123 687 o bé enviar-nos un correu electrònic a secretaria@prisma.cat.



    Envian's un correu Envian's un correu Truca'ns Truca'ns

    Contacte

    Regala aquest curs