Jornades PrisMa

Música, emoció i educació: aprendre en sintonia
La música com a eina transversal a les escoles

Dissabte 25 d'abril de 2020, Girona. Nova data pendent de concretar.

Jornada PrisMa Música, emoció i educació: aprendre en sintonia

Atesa l’activació en fase d’alerta del pla d’actuació del PROCICAT arran del coronavirus, hem considerat adient posposar aquesta jornada. Tan bon punt hàgim concretat una nova data ho publicarem en aquesta mateixa pàgina.

Presentació

Són ben coneguts els beneficis que aporta el contacte amb la música a persones de totes les edats, tant als més petits com als més grans. Sens dubte, la música contribueix al desenvolupament de les capacitats cognoscitives (com l’atenció, la memòria i el llenguatge) i psicomotrius, i la seva comprensió com a instrument d’aprenentatge ens obre la perspectiva per treballar als centres educatius a nivell competencial, creatiu, social.

Ens trobem davant d'una disciplina amb un gran potencial a les escoles, i entenem la conveniència de deixar entrar la música als centres educatius i la seva aplicació a l’aula com a recurs d’aprenentatge transversal, més enllà del currículum propi de l’àrea, conjugant música, emoció i educació.

Les Jornades PrisMa tenen l'objectiu de ser un punt de trobada per a tots els professionals i futurs professionals de l’educació, la pedagogia, la psicologia, la psicopedagogia, la logopèdia, i en definitiva per a tots aquells que intervinguin i ajudin en el procés d'aprenentatge.

Activitat semipresencial reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Objectius

  • Comprendre la transversalitat de la música com a recurs educatiu a l'aula i en activitats de lleure.
  • Conèixer l'arrel del binomi música i emoció i donar a entendre la seva influència en les diferents etapes del desenvolupament dels infants i adolescents.
  • Conèixer la relació entre la música i la neurociència.
  • Exposar els beneficis de la música en el desenvolupament de les capacitats cognoscitives (atenció, memòria, llenguatge...) i psicomotrius i la seva importància com a recurs transversal d'aprenentatge.
  • Aprendre a treballar a l'aula amb música, sense ser músic, i entendre la formació de la identitat musical en nens i adolescents.
  • Donar a conèixer activitats creatives i recursos musicals d'aula per treballar per competències.
  • Acompanyar amb música els hàbits i rutines d'aula, ensenyaments bàsics i valors educatius i entendre com improvisar a l'aula fent ús de la música.
  • Desenvolupar en els assistents les habilitats necessàries per poder utilitzar la percussió corporal com a instrument per estimular l’atenció a l’aula.

Destinataris

Docents d’Infantil, de Primària i de Secundària de qualsevol àrea curricular, docents de conservatoris i escoles de música, i altres professionals de l’àmbit educatiu.

Programa

Sessió presencial

09.00 - 09.30 h
Recepció dels assistents (recollida d'acreditacions i documentació)
09.30 - 09.35 h
Benvinguda
09.35 - 09.45 h
Acte d'inauguració, a càrrec de Carles Font
09.45 - 11.00 h
Amb música és més fàcil, a càrrec de Dàmaris Gelabert Fernández
11.00 - 11.20 h
Pausa - Cafè
11.20 - 12.35 h
Els beneficis de l’aprenentatge musical, a càrrec de Jordi A. Jauset Berrocal
12.35 - 12.45 h
Pausa
12.45 - 14.00 h
Els acords de l’emoció. Lligam entre música i sensacions, a càrrec d'Imma Pascual i Freixas i la participació del "Cor Geriona"
14.00 - 16.00 h
16.00 - 17.15 h
La música ens fa ser nosaltres, a càrrec d'Antoni Miralpeix i Bosch
17.15 - 17.30 h
Pausa - Cafè
17.30 - 18.15 h
Presentació del projecte Glosa, a càrrec de l'Escola Puig D'Arques (Cassà de la Selva, Girona), i del projecte Pentagram@, a càrrec de l'Institut Escola Magraners (Lleida)
18.15 - 19.30 h
Aprendizaje musical, el secreto de la neuroplasticidad encubierta, a càrrec d'Antonio Domingo Ruiz
19.30 h
Comiat i lliurament de certificats d'assistència

Activitat virtual

Si del 27 d'abril al 5 de maig es participa en una activitat virtual de 7 hores de durada, es podrà obtenir el reconeixement del curs com a activitat de formació permanent adreçada a professorat d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària i d'ensenyaments de règim especial d'acord amb l'Ordre de 7 de setembre de 1994, per la qual s'estableixen els requisits i el procediment per reconèixer activitats de formació permanent adreçades al professorat.

Aquesta activitat consisteix en realitzar un treball d’autoreflexió a partir d’unes activitats grupals en forma de fòrum de debat i una reflexió privada entre cada participant i la formadora de l’activitat.

El total d'hores de durada entre la jornada i l'activitat virtual serà de 15 hores.

Ponents

Avatar

Antonio Domingo Ruiz

Aprendizaje musical, el secreto de la neuroplasticidad encubierta

És titulat superior en Percussió pel Real Conservatorio Superior de Música de Madrid.

Ha estat membre titular del Sax-Ensemble (Premi Nacional de Música l’any 1997), ha rebut diverses nominacions als premis Max de les Arts Escèniques, i ha guanyat el premi de la Fundación Atresmedia al millor projecte educatiu d’èxit de 2014 pel projecte Crea la banda sonora de tu vida (desenvolupat a les aules de música d’Educació Infantil, Primària i Secundària).

Actualment és professor de vibràfon i director de l’Ensemble de Percusión de Musikene (Centre Superior de Música del País Basc), així com luthier educatiu de les escoles municipals de música de Torrelavega (Cantàbria) i Almassora (Castelló). També col·labora en la formació del professorat en les Conselleries d’Educació de La Rioja, País Basc, Cantàbria, Astúries, Castella-la Manxa, Madrid, Castella i Lleó, i Illes Balears.

Avatar

Dàmaris Gelabert Fernández

Amb música és més fàcil

És pedagoga, musicoterapeuta, i autora i cantant de cançons infantils. És llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona, especialista en Musicoteràpia, i graduada amb honors pel Berklee College of Music (Boston, Estats Units).

És creadora, formadora i assessora del mètode d’estimulació musical Totsona centrat en l’etapa infantil (0-6 anys), que es fonamenta en la cançó i en la necessitat d’entendre la música com el primer llenguatge de l’infant.

És professora en el Màster de Musicoteràpia a l’ESMUC i a l’Escola Universitària Gimbernat. Imparteix xerrades, cursos i seminaris a diferents universitats, escoles i centres de formació. Combina la docència amb concerts, audicions, tallers i espectacles per a nens, famílies i escoles.

Avatar

Jordi A. Jauset Berrocal

Els beneficis de l’aprenentatge musical

És doctor en Comunicació, enginyer i músic. Ha cursat el màster en Psicobiologia i Neurociència Cognitiva i és docent i investigador universitari acreditat per les agències de qualitat catalana (AQU) i espanyola (ANECA).

Com a conferenciant i divulgador científic, ha presentat ponències i comunicacions en diversos congressos internacionals i és autor de diverses publicacions relacionades amb la interacció música-cervell.

En la seva joventut va guanyar importants premis internacionals d’interpretació musical. És membre de diverses associacions catalanes, espanyoles i internacionals relacionades amb la música i la neurociència.

Avatar

Antoni Miralpeix i Bosch

La música ens fa ser nosaltres

És músic; doctor en Educació i professor superior de Pedagogia Musical; professor a Blanquerna (Universitat Ramon Llull), on és membre del Grup de Recerca en Pedagogia, Societat i Innovació amb el suport de les tecnologies de la informació i la comunicació; i professor al Conservatori Superior del Liceu, a l’ESMUC i a l’EMVic.

A més a més, és autor de nombroses cançons i cantates infantils, sardanes i obres simfòniques i és director de l’Orquestra Jove de la Selva.

Avatar

Imma Pascual i Freixas

Els acords de l’emoció. Lligam entre música i sensacions

Es va formar en estudis superiors de piano, llenguatge musical, cant i direcció coral als conservatoris superiors del Liceu i del Bruc de Barcelona. Va complementar la seva formació cursant el postgrau de Veu a la Blanquerna (Universitat Ramon Llull) per conèixer també les patologies de la veu.

Al llarg dels anys de tasca professional, ha dirigit gran varietat d’agrupacions corals infantils, juvenils i d’adults (amateurs i professionals). Fa quinze anys que és la directora del projecte Geriona, format per tres agrupacions corals d’alt nivell (la més coneguda, Cor Geriona). Els darrers anys es dedica plenament a la pedagogia a l’Escola Municipal de Música de Girona, en especial a la direcció coral.

En el seu primer llibre, Cantar em fa feliç (Cossetània Edicions, 2018) fa un recorregut de les descobertes científiques que proporciona el cant i de les pròpies vivències i reflexions.

Avatar

Escola Puig d'Arques (Cassà de la Selva, Girona)

Presentació del projecte Glosa

Amb el projecte Glosa, l’Escola Puig d’Arques de Cassà de la Selva potencia l’oralitat de la llengua en tots els seus àmbits (ampliació de vocabulari, capacitat de síntesi, actitud corporal, text poètic, comprensió, autocorrecció, respecte envers l’emissor, etc.). L’equip responsable d’aquesta iniciativa ens explicarà la seva experiència aplicant la glosa a l’escola per tal de millorar la competència comunicativa oral amb una activitat transversal, interdisciplinària i totalment competencial, a més de motivadora i satisfactòria per l’alumnat.

Avatar

Institut Escola Magraners (Lleida)

Presentació del projecte Pentagram@

El centre educatiu Magraners de Lleida aposta per incloure la música en el procés educatiu, des d’Educació Infantil fins a cicle superior de Primària. L’equip responsable d’aquesta iniciativa ens explicarà la seva experiència i les virtuts de la música en un procés d’ensenyament-aprenentatge en què aquesta pren un major protagonisme, reformulant i fent més atractius els espais educatius.

Ponents: Helena Aznar Barrera (directora) i Nona Aixalà Gelonch (cap d'estudis)

Lloc

EspaiCaixa Girona

Pl. del Poeta Marquina, 10, bxs.

17002 - Girona

A 2 minuts de l'estació de trens i d'autobusos de Girona

Imatge Hall EspaiCaixa
Imatge Sala EspaiCaixa

Com arribar-hi

En tren o en bus interurbà

La seu de la jornada es troba a 2 minuts de l'estació de trens i d'autobusos de Girona.

Consulta l'horari de trens

Consulta l'horari d'autobusos

Per autopista AP-7

La sortida recomanada per arribar a la plaça Poeta Marquina és la de Girona Sud (Sortida 7).


Si no sabeu on anar a dinar, consulteu el recull de restaurants propers que us proporciona Google Maps que es troben a prop de la seu de la jornada.

Preu per a alumnes de PrisMa o amb Carnet Jove

85 euros Pagament anticipat (fins al 14 d'abril).
100 euros Pagament (a partir del 15 d'abril).

Preu per a altres professionals

95 euros Pagament anticipat (fins al 14 d'abril).
110 euros Pagament (a partir del 15 d'abril).

Forma de pagament: transferència, ingrés bancari o targeta (amb possibilitat de pagament fraccionat sense recàrrec).

Col·laboradors

Geriona

Cor gironí de veus blanques

Maria amorós

Il·lustradora i violista

Carles Font

Pianista

Inscripció

Inscripcions tancades fins a nova data pendent de concretar.